Hvordan har du det ?

Kolonne 1

Fortæl tandlægen hvordan du har det !

Det kan umiddelbart virke absurd, at fortælle tandlægen om dit helbred, for hun/han beskæftiger sig jo kun med din mund.
Men faktisk kan informationer om dit almene helbred og medicinforbrug vise sig at være afgørende for resultatet af en tand-
undersøgelse og -behandling.

Din tilstand i mundhulen hænger nemlig tæt sammen med dit helbred og medicinforbrug. Eksempelvis kan nogle lægemidler
give udpræget mundtørhed, hvilket blandt andet giver dårlig ånde, huller i tænderne og svampeinfektion i munden.
Længerevarende behandlinger med antibiotikum mod dybe infektioner i kroppens væv kan også påvirke bakteriefloraen i
munden og dermed forårsage forskellige tandsygdomme.

Fortæl hellere for meget

Ligeledes kan informationer om helbred og medicinforbrug være afgørende for, at en behandling går som den skal.

Visse typer af medicin har stor indflydelse på hvordan du reagere på lokalbedøvelse. Nogle mediciner mod depression kan
sammen med bedøvelse give dig voldsom hjertebanken og andre stress-symptomer, mens andre mediciner ikke giver nogen
bivirkninger.
Blodfortyndende medicin nedstætter blodets evne til at størkne, og diabetes kan give pludselig fald i blodsukkeret, mens du er
i tandlægestolen.

Som patient er det svært at vide, hvilke oplysninger din tandlæge har brug for og hvilke der er uvigtige. Så fortæl hellere for
meget, og lad tandlægen vurdere og sortere i informationern.

Først og fremmest for din egen skyld - men også for din tandlæges.